Сұрақ:
Ассаламуғалейкум құрметті имам мырзалар! Сіздерге Аллаһ разы болсын!!! Менің сұрағым былай: жұма күні имам құтпа оқып тұрғанда кейбіреулер сәлем намазын оқып жатады, оларға "сен неге үйтесің, құтпа тыңдау міндет қой, неге сәлем намаз оқисың" -десең, хадисте "имам құтпа оқып тұрсада сәлем намазын оқы"-деп бұйырған деп, жеңістік бермейді. Осының басын ашып нақты дәлелдермен жауап беріңіздер!
Мұхтар
Уағалейкумуссалам! Мұхтар, ондай хадистің бар екендігі рас. Пайғамбарымыз (с.а.у.) құтпа оқып тұрғанда, кіріп келген бір кісіден «Намаз оқыдың ба?» деп сұрайды. Әлгі кісі оқымағанын айтады. Сонда Алла елшісі: «Тұр да екі ракәғат намаз оқы!», – дейді. Тағы бір риуаятта «Кімде кім, Имам құтпа айтып жатқанда жұмаға келген болса, екі ракағат намаз оқысын. Ол екеуін қысқа-шапшан оқысын» делінген(Муслим: әл-Жұмъа – №875 хадис). Осындай риуаяттарға сүйеніп Имам Шафиғи мен Имам Ахмед (р.а.) құтпа оқылып жатса да мешітке келген кісінің екі ракағат сәлем намаз оқуы сүннет деген.
Ал Имам Әбу Ханифа және Имам Мәликтің (р.а.) пәтуасында имам құтпа оқу үшін минбарға шыққаннан соң сөйлеу де, намаз оқу да жоқ. Сәлем намазы оқылмайды. Имам құтпа оқу барысында жұмаға келген кісі намаз оқымай отырады(У.Зухайли, әл-Мәусуъа – 2/268 бет). Өйткені «Пайғамбарымыз (с.а.у.): «Жұма күні имам құтпа оқып тұрғанда сөйлеп отырған адамға «тыныш» деген адамның өзі артық сөйлеген болады. Ал көп сөздінің намазы жоққа есептеледі», – дей отырып, құтпа оқылып жатқанда ештеңемен айналыспай құтпа тыңдау керек екендігіне мензеп тұр. Бұнымен қатар, қасиетті Құрандағы: «Қашан сендерге Құран оқылса, үндемей оны тыңдаңдар!»(«Ағраф» сүресі, 204-аят), – деген аят та құтпаны тыңдау жайында түскендігі туралы деректерде келеді(Бадаиъ – 2/200 бет).
Және де Әбу Дәуідтің хадис жинағында мынадай сахих риуаят келтірілген: «Алла елшісі құтпа оқып тұрғанда бір кісі кіріп келіп, қатар отырғандардың арасын бөліп-жарып, аттап-пұттап өтпекші болған кісіге: «Отыр! Шындығында сен кешіктің!»( Әбу Дәуід: «Китабуль – Жұмъға» – 237 баб/1118 хадис), –дейді. Осы хадиске үңілсек, Пайғамбарымыз әлгі кісіге «намаз оқы» деместен отыруын айтып отыр.
Сондай-ақ, Ибн Әби Шәйбә өзінің хадис жинағында Абдулла ибн Аббас, Әзірет Омар және оның ұлы Абдулла, Әзірет Осман сахабалар мен табиғиннен Ъата ибн Рабах және Саъид ибн Мүсәйяб сыңды ғалымдар, имам құтпаға шыққанда намаз оқуды мәкрүһ санаған(Ибн Әби Шәйбә, әл-Мусаннаф: «Китабуль Жұмға»).
Ал құтпа оқылып жатқанда сәлем намазын оқу жайында айтылған хадисті Ханафи ғалымы, хадисші әрі фиқһшы Бәдруддин әл-Ъайни былай түсіндіреді: «Бұл хадис «құтпада сөйлеуді тыймас» бұрын айтылған. Ол құтпаны құлақ беріп тыңдауды әмір еткен аят түскеннен бұрын болған оқиға»(Биная – 3/88 бет).